Meg Stuart
Damaged Goods
Jozef Wouters/Decoratelier
Artikels
Interviews
Workshops
DE MORGEN, Choreografe Meg Stuart verrast met bevreemdende audiovisuele 'trip' - Pieter T'Jonck (09.09.11)

De Amerikaanse choreografe Meg Stuart omschrijft haar nieuwe werk Violet als haar meest abstracte werk ooit. Inderdaad: terwijl haar eerder werk vaak tegen het theater aanschurkte krijg je hier bewegingen en muziek zonder meer. Maar ook zonder verhaal zijn haar beelden heel concreet en tastbaar.

Voor Violet begint is het podium in het duister gehuld. In de achtergrond bespeur je een donkere wand. Schaarse lichtreflecties op die wand roepen een onbestemd beeld op. Hier en daar priemen er speldenkopjes licht door. Een plots helwit licht reveleert vijf dansers die op een lijn voor die wand staan. Links van hen zit componist Brendan Dougherty achter zijn drumstel en laptop.

Het achterscherm blijkt een licht gekromde, glanzend zwarte wand, als het koetswerk van een reuzenwagen waarvan de platen her en der zwaar gedeukt zijn. Er gaapt een enorme leegte tussen de dansers en de zaal. Ze lijken klaar voor een harde confrontatie met het publiek, maar dan gebeurt er lange tijd niets of bijna niet. Je moet al goed toekijken om te merken hoe de ene danser zijn hand voorzichtig omdraait, de andere zijn arm even opheft of nog twee anderen met hun vingers een tafelblad lijken af te tasten.

Pas na lange tijd lijken ze te ontdooien en verlaten ze een na een, met trage, wankele stappen hun line-up. Bijne onopgemerkt schuift Dougherty nu een elektronisch klanktapijt onder de bewegingen. Zijn zacht krabbelende klanken zwellen aan, en muteren stilaan tot een loeiharde muur van obsessief gedrum en elektronische klanken. De belichting tast dan ook het midden van het podium af, daardoor reflecteert de achterwand de actie meer. Je ziet de dans nu dubbel: een keer echt, een keer als een onbegrijpelijk grillig landschap waarin lichaamsdelen opzwellen en weer verdwijnen.

Als kijker overvalt je een groeiende verbijstering. Dougherty’s geluidsorkaan zet je verstand en je zinnen on hold; je registreert een panisch tumult, maar dan wel alsof je kijkt van achter een dikke glazen wand of onder verdoving. Als de muziek plots wegvalt word je met een schok wakker uit deze verdwazing, om dan te merken dat de dansers vooraan op het podium staan, alweer op één lijn. Drijfnat van het zweet nu. Dat is heel ongewoon: een ‘normale’ voorstelling zou er alles aan doen om de progressie van de dansers, van achter naar voor, en de bijhorende spanningsopbouw, uit te buiten. Hier word je als het ware verhinderd om daar akte van te nemen: de voortgang heeft zich voltrokken zonder dat je er erg in had, omdat de muziek je verstand hardnekkig op nul zette.

Het stuk herbegint nu terug van nul, maar deze keer trager, met warmer licht en minder geluid. Nog steeds duiken angstbeelden op als een danseres verkrampt neerzijgt, haar mond opengesperd als een ‘Skrik’ van Edward Munch. Maar er komt ook, voor het eerst, een tastend contact tot stand tussen de dansers. Uiteindelijk rollen ze allemaal samen, als een grote bol lichamen, rond over het podium. Dat is geen circusact, geen straf beeldeffect. Het gaat traag, en met veel aandacht voor elkaar. Zo belanden ze uiteindelijk allemaal weer waar ze eerst begonnen zijn. Het einde van een trip die je als toeschouwer in extreme situaties brengt, maar je ook veilig weer naar de uitgang leidt. Daar blijf je lang mijmeren over de vraag waarom die simpele bewegingen je toch zo aangrepen.

DER WESTEN, Batterieladungen mit einem Hauch von Menschlichkeit - Sarah Heppekausen (07/10/11) [ Duits ]
DEUTSCHLANDFUNK, Beeindruckender Wutschmerz - Nicole Strecker (08/07/2011) [ Duits ]
UTOPIA PARKWAY, Shellshocked, but extremely alive - Hans-Maarten Post (21/07/2011) [ Engels ]
DER STANDARD, Der Mann mit dem goldenen Projektor - Helmut Ploebst (08.02.2011) [ Duits ]
MOUVEMENT, Tsunami Stuart - Gérard Mayen (26/07/2011) [ Frans ]
SCORES N°1: touché, The Fault Lines of Touching - Krassimira Kruschkova (2011) [ Engels ]

© Damaged Goods — info@damagedgoods.be — +32 (0)2.513.25.40