Meg Stuart
Damaged Goods
Jozef Wouters/Decoratelier
Artikels
Interviews
Workshops
De Standaard, 'Een geheime tuin vol dromen' - Charlotte De Somviele (19.03.2019)

Een geheime tuin vol dromen

Kunstenaar Jozef Wouters bricoleert samen met nieuwkomers van Globe Aroma een droom.

De Standaard, Charlotte De Somviele, 19.03.2019

Het Decoratelier van Jozef Wouters spreekt tot de verbeelding. De scenograaf bezet een oude karton­fabriek in de Molenbeekse Heyvaertwijk, voormalige no-gozone én mekka van de tweedehands autohandel. Wouters en zijn team ontwerpen er niet alleen decors voor collega-kunstenaars, ze geven ook ­residenties aan jonge artiesten en openen weldra een tijdelijke architectuurschool, in samenwerking met de wijk.

In dit ‘kunstinstituut van de toekomst’ werkte Wouters een jaar lang samen met nieuwkomers van het Kunstenhuis Globe Aroma. De groep zit in verschillende fases van hun erkenning tot vluchteling, maar Globe Aroma biedt ze allemaal een veilige haven om zich artistiek te ontplooien. Vorig jaar werd de plek nog geconfronteerd met een ­antiterreurraid (DS, 10 februari 2018) waarbij zeven mensen zonder papieren werden opgepakt.

In dat licht kan Underneath which rivers flow geen krachtiger weerwoord zijn. Tijdens de eerste werkweek ontdekte Wouters een leegstaande ruimte die aan het Decoratelier grenst. ­Samen met de groep kapte hij symbolisch een gat door de muur en claimden ze de ruimte op als clandestien atelier. Het werd een plek waar iedereen, zonder vooraf geschreven plan, zijn dromen kon bricoleren in gerecupereerd hout, ijzer, baksteenafval en ­karton. Wouters noemt het ‘building out loud’. Uit de chaos aan ideeën vormde zich het ontwerp voor een geheime tuin, naar analogie met de plannen van de stad om de buurt op te waarderen en op de site van het Decoratelier een park aan te leggen.

Het toekomstbeeld dat Wouters en Globe Aroma creëerden voor de wijk is ronduit magisch. Wanneer je door het bakstenen gat gekropen bent, licht in de duisternis een landschap vol originele bouwwerkjes op: een carrousel staat naast een vier meter hoge houten remake van een ­Bialetti-koffiepot, die later een theehuisje blijkt te herbergen. Een camera pant over een miniatuurpark met miniatuurmensjes en -boompjes, een reuzenwiel spint als een planeet rond zijn as. Een jong meisje verzint nieuwe namen voor de sterrenbeelden en terwijl we de ogen sluiten, fluisteren de performers ons hun maffe plannen voor nieuwe gebouwen toe.

De performance is slechts een proloog op de rondleiding die de groep op het eind door haar imaginaire park geeft. De fictie wordt steeds reëler, de theatrale blik maakt plaats voor ontmoetingen.

Underneath which rivers flow is het voorlopige hoogtepunt van Wouters’ diepe politieke, ecologische en sociale engagement. Zijn vermogen om ruimtes te transformeren, en daarmee de mensen die ze bevolken, is uitzonderlijk. Zelden zo’n ­radicaal utopische kunst gezien die ongebreidelde fantasie inzet om een werkelijk gevoel van vrijheid en verzet te creëren.

SECRET GARDENS: Een essay voor 'Underneath Which Rivers Flow' - Guy Gypens (13.03.19)

© Damaged Goods — info@damagedgoods.be — +32 (0)2.513.25.40