Dezelfde muziek die ooit duivelse doelen heeft gediend, kan verlost worden en ten dienste van het goede komen te staan. Of ze kan dubbelzinnig zijn en blijven. Met muziek kan je nooit zeker zijn. Omdat ze uiting geeft aan je diepste passies, vormt ze altijd een potentieel gevaar. (Slavoj Zizek)
In Built to Last werkt Meg Stuart voor het eerst met bestaande klassieke en hedendaagse muziek. De geluidsopname, een historische metacompositie van muziekdramaturg Alain Franco, fungeert als een tijdsmachine. Elk van de muziekstukken, van onder anderen Sergei Rachmaninov, Ludwig van Beethoven, Iannis Xenakis en Arnold Schoenberg, getuigt van een monumentaal karakter. Vijf performers reizen doorheen de geschiedenis van de dans – en mogelijk ook haar toekomst. Keer op keer kondigt een indrukwekkende, nieuwe wereld zich aan, waarin zij met de hulp van subtiele variaties in beweging een nieuw bewustzijn ontdekken: van de ruimte, de situatie, zichzelf en elkaar. Die voortdurende poging om overeind te blijven toont de mens in al zijn kwetsbaarheid. De titel ‘Built to Last' lokt argwaan uit. Hoe kan je vandaag geloven in eeuwige waarden en universaliteit? Dingen worden gemaakt om weer stuk te gaan, net zoals wij verlangen naar het almaar herontdekken van onszelf.
Muzieklijst
Hymnen Region II - Karlheinz Stockhausen
Thalleïn - Iannis Xenakis
Symphony No. 3 “Eroica”- Ludwig van Beethoven
Lontano - György Ligeti
Vespers Op. 37 No. 1 - Sergeï Rachmaninov
Symphony No. 9 “From the New World“- Antonin Dvoràk
Sederunt Principes - Pérotin
Pierrot Lunaire: Der Kranke Mond - Arnold Schönberg
Astronaut Anthem - Meredith Monk
Symphony No. 9 - Anton Bruckner
Le Temps et l’Ecume - Gérard Grisey
Atmospheres - György Ligeti
Misa “Et ecce terrae motus“ - Antoine Brumel
Gurrelieder: Seht die Sonne - Arnold Schönberg