Meg Stuart
Damaged Goods
Jozef Wouters/Decoratelier
Artikels
Interviews
Workshops

Meg Stuart, geboren in New Orleans, is een Amerikaanse choreografe en performer, wonend en werkend in Brussel en Berlijn.

Stuarts dans- en theatercarrière begon al op jonge leeftijd in Californië door mee te spelen in voorstellingen van haar ouders – beiden theaterregisseurs – en van hun vrienden. Als tiener maakte ze haar eerste dansstudies met een focus op eenvoudige bewegingen. In 1983 verhuisde Stuart naar New York om er dans te studeren aan de New York University. Ze zette haar opleiding verder aan Movement Research waar ze allerhande release technieken bestudeerde en actief was in het danscircuit van downtown New York.

Op uitnodiging van Klapstuk91 in Leuven maakte ze Disfigure Study (1991), haar eerste avondvullende voorstelling. In deze choreografie benadert Stuart het lichaam als een kwetsbaar fysiek geheel dat gedeconstrueerd, vervormd en verplaatst kan worden, maar niettemin onophoudelijk betekenissen genereert. Haar daaropvolgende creatie, No Longer Readymade (1993), kende een uitgebreide toernee en lanceerde zo haar artistieke carrière in Europa.

In 1994 richtte Stuart haar gezelschap Damaged Goods op in Brussel. Samen creëerden Meg Stuart en Damaged Goods een breed scala aan projecten, gaande van solo’s zoals XXX for Arlene and Colleagues (1995), Soft Wear (2000) en de avondvullende solo Hunter (2014) tot groepschoreografieën als Visitors Only (2003), Built to Last (2012) en UNTIL OUR HEARTS STOP (2015). Daarnaast werkten ze ook aan installaties, videowerken en locatieprojecten, waarvan Projecting [Space[ (2017) de meest recente is.

Improvisatie is een belangrijk onderdeel van Stuarts praktijk. Ze stond aan de basis van verschillende improvisatieprojecten, waaronder Crash Landing en Auf den Tisch!. In 2016 cureerde ze de improvisatieserie City Lights – a continuous gathering in het Berlijnse HAU Hebbel am Ufer, in samenwerking met een plaatselijke groep vrouwelijke artiesten.

Stuart tracht in samenwerking met artiesten uit uiteenlopende disciplines voor elke creatie een nieuwe bewegingstaal te ontwikkelen en begeeft zich vaak op de grens tussen dans en theater. Zo werkte ze reeds samen met onder andere beeldende kunstenaars Gary Hill en Ann Hamilton, en componisten als Hahn Rowe en Brendan Dougherty. Residenties bij Schauspielhaus Zürich (2000-2004) en Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz in Berlijn (2005-2010) leidden tot samenwerkingen met Stefan Pucher, Christoph Marthaler en Frank Castorf. Haar meest recente creatie, Celestial Sorrow (2018), ontwikkelde Stuart in samenwerking met Indonesisch beeldend kunstenaar Jompet Kuswidananto. Stuarts artitieke praktijk wordt zo constant herschreven in een zoektocht naar nieuwe presentatiecontexten en domeinen voor dans.

Kenmerkend voor de choreografieën van Meg Stuart zijn het gebruik van theatrale elementen en een wisselwerking tussen beweging en verhaallijn. Het werk van Stuart toont een kwetsbaar lichaam dat zichzelf in vraag stelt. Via improvisatie bestudeert en ontleedt ze de emotionele en fysieke toestanden van het lichaam of de herinneringen eraan.

Naast haar werk als choreografe geeft Stuart regelmatig workshops bij diverse organisaties en festivals. In het boek Are we here yet? (2de druk, 2013) reflecteert Meg Stuart in dialoog met Jeroen Peeters (ed.) en verscheidene medewerkers over haar praktijk en formuleert ze een reeks oefeningen en opdrachten die ze toepast in haar workshops en tijdens het creatieproces.

Naast het internationale theater- en danscircuit was haar werk te zien op Documenta X in Kassel (1997), Manifesta7 in Bolzano (2008) en PERFORMA09 in New York. In 2008 ontving Meg Stuart een Bessie Award (New York) voor haar oeuvre en de Vlaamse Cultuurprijs in de categorie Podiumkunsten. De Akademie der Künste (Berlijn) gaf haar de Konrad-Wolf-Preis in 2012 en Tanz Magazine prees haar als Choreografe van het Jaar 2014. In datzelfde jaar ontving Stuart de Grand Prix de la Danse de Montréal. De Biënnale van Venetië bekroonde haar in 2018 met een Gouden Leeuw voor 'Lifetime Achievement' in de categorie dans.

Meg Stuart/Damaged Goods heeft een doorlopende samenwerking met het Kaaitheater (Brussel) en HAU Hebbel am Ufer (Berlijn).

© Damaged Goods — info@damagedgoods.be — +32 (0)2.513.25.40