Over

Gezelschap hebben betekent dat je niet alleen bent, dat je jezelf toont en je ruimte deelt met anderen. De identiteit van Damaged Goods verandert steeds. Telkens opnieuw herdefinieert ze zichzelf en zoekt ze naar nieuwe contexten. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je nieuw terrein wil verkennen, je jezelf de toestemming moet geven onbekende plaatsen op te zoeken. Hoewel ik met sommige dansers voor meerdere producties samenwerk, ziet het gezelschap er bij elk project anders uit. Ik hou ervan een open structuur te creëren waarin dansers onafhankelijk zijn en de gelegenheid krijgen hun eigen werk en dat van andere artiesten te ontwikkelen. Ik geloof dat het hen voedt, maar ook het werk zelf. Al deze verschillende mensen die een verandering doormaken, dat is het karakter van het werk. - Meg Stuart.

In 1991 werd het werk van Meg Stuart voor de eerste keer gepresenteerd in Europa op het Klapstuk festival in Leuven. De avondvullende productie Disfigure Study kreeg grote bijval in België en daarbuiten. Ze presenteerde haar tweede voorstelling No Longer Readymade in 1993, eveneens op Klapstuk. No Longer Readymade toerde intensief en lanceerde haar artistieke carrière in Europa. Het artistieke klimaat in België inspireerde Meg Stuart. De interesse in een eigen structuur groeide en leidde tot de oprichting van haar eigen gezelschap in Brussel in 1994.

De naam van het gezelschap vloeit voort uit de eerste recensie van Disfigure Study in The Village Voice. Burt Supree schreef: "But it's failure that absorbs Stuart, the body's stubborn, fumbling thickness, its sticky desires and cruel inefficacies. And everyone is shown as damaged goods." Meg Stuart vond dit een goede beschrijving van haar choreografisch werk. Het legt immers niet de klemtoon op virtuositeit, maar tracht de verborgen wereld van haar dansers te onthullen.

Damaged Goods produceert zeer diverse projecten: van solo’s tot groepschoreografieën, publicaties, videowerken, installaties, locatievoorstellingen en baanbrekende improvisatieprojecten. Het gezelschap heeft een open structuur. Het produceert en coördineert wereldwijd het artistieke werk van Stuart en maakt samenwerkingen met verschillende artiesten en instituties mogelijk.

Sinds 2017 maakt scenograaf Jozef Wouters ook deel uit van die opdracht: als autonoom kunstenaar in residence maakt hij structureel deel uit van Damaged Goods. Als zet hij er gedurende vijf jaar verschillende projecten op, met als uitvalsbasis zijn Decoratelier in Molenbeek. Opgericht als een ruimte voor de verschillende vormen van samenwerking en werk die inherent zijn aan het werk van Jozef Wouters, groeide Decoratelier uit tot een toegankelijke werkplek en platform voor kunstenaars van verschillende disciplines, met ruimte voor sociaal experiment.

Meg Stuart/Damaged Goods heeft een doorlopende samenwerking met het Kaaitheater in Brussel en HAU Hebbel am Ufer in Berlijn. Eerder waren er residenties in Schauspielhaus Zürich (2000-2004) en Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz in Berlijn (2005-2010). Van 2023 t.e.m. zijn Meg Stuart en Jozef Wouters onder Damaged Goods huisartiest bij Kunstencentrum VIERNULVIER in Gent.