Meg Stuart
Damaged Goods
Jozef Wouters/Decoratelier
Artikels
Interviews
Workshops

”gezelschap hebben” betekent dat je niet alleen bent, dat je jezelf toont en je ruimte deelt met anderen. De identiteit van Damaged Goods verandert steeds. Telkens opnieuw herdefinieert ze zichzelf en zoekt ze naar nieuwe contexten. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je nieuw terrein wil verkennen, je jezelf de toestemming moet geven onbekende plaatsen op te zoeken. Hoewel ik met sommige dansers voor meerdere producties samenwerk, ziet het gezelschap er bij elk project anders uit. Ik hou ervan een open structuur te creëren waarin dansers onafhankelijk zijn en de gelegenheid krijgen hun eigen werk en dat van andere artiesten te ontwikkelen. Ik geloof dat het hen voedt, maar ook het werk zelf. Al deze verschillende mensen die verandering doormaken, dat is het karakter van het werk. Meg Stuart.

In 1991 werd haar werk voor de eerste keer in Europa gepresenteerd op het Klapstuk Festival Leuven. De avondvullende productie Disfigure Study kreeg grote bijval in België en daarbuiten. Ze presenteerde haar tweede voorstelling No Longer Readymade in 1993 op het Klapstuk Festival. No Longer Readymade toerde intensief en lanceerde haar artistieke carrière in Europa. Het artistieke klimaat in België inspireerde Meg Stuart. De interesse in een eigen structuur groeide en leidde tot de oprichting van haar eigen gezelschap in Brussel in 1994.

De naam van het gezelschap vloeit voort uit de eerste recensie van Disfigure Study in The Village Voice. Burt Supree schreef : "But it's failure that absorbs Stuart, the body's stubborn, fumbling thickness, its sticky desires and cruel inefficacies. And everyone is shown as damaged goods." Meg Stuart vond dit een goede beschrijving van haar choreografisch werk. Het legt immers niet de klemtoon op virtuositeit, maar tracht de verborgen wereld van haar dansers te onthullen.

Het gezelschap heeft een open structuur. Ze produceert en coördineert wereldwijd het artistieke werk van Stuart. Het maakt samenwerkingen met verschillende artiesten en instituties mogelijk. Damaged Goods produceert zeer diverse projecten: groepsvoorstellingen, solo’s, installaties, publicaties, improvisatieprojecten (bijvoorbeeld Auf den Tisch! en Crash Landing), maar tevens het festival Intimate Strangers. Het gezelschap coproduceerde ook films en video’s van de Brusselse artiest Jorge Léon.

Sinds 1997 zijn Meg Stuart/Damaged Goods kunstenaars in residentie bij het Kaaitheater in Brussel. Het gezelschap toert wereldwijd. Met de steun van het Goethe Instituut toerde Maybe Forever in Zuid-Oost-Azië en werd Do Animals Cry in 2010 gepresenteerd in Canada. Meg Stuart en haar gezelschap waren gedurende vier jaar kunstenaars in residentie bij het Schauspielhaus Zürich (2000-2004) en vijf jaar bij de Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz in Berlijn (2005-2010). In 2011 presenteerde Damaged Goods het stuk VIOLET in samenwerking met de Uferstudios en Radialsystem V. De creatie van deze performance ontving bijzondere steun van Hauptstadtkulturfonds in Berlijn. Van 2010 tot 2015 was er een samenwerking tussen het gezelschap en de Müncher Kammerpiele, op uitnodiging van intendant Johan Simons. Buit to Last, de eerste coproductie met de Münchner Kammerspiele, ging in april 2012 in première. In 2013 maakte Meg Stuart tijdens een residentie bij HAU Hebbel am Ufer (Berlijn) Sketches/Notebook. Deze performance luidde het begin in van de samenwerking tussen Meg Stuart/Damaged Goods en het Berlijnse theaterhuis. In de periode 2015-2017 wordt er eveneens een samenwerking aangegaan met de Ruhrtriennale. In 2014 creëerden Meg Stuart/Damaged Goods hun eerste avondvullende solo, Hunter.

© Damaged Goods — info@damagedgoods.be — +32 (0)2.513.25.40